Vanochtend om een uur of zes stapte ik nog even een toilet binnen op het vliegveld.  Jori had ons al vroeg opgehaald en naar Rotterdam gereden en zo waren we ruim op tijd om ons vliegtuig naar Rome te halen.  Zodra ik het toilet binnen stapte kreeg ik een, tja hoe heet dat, het tegenovergestelde van een déjà-vu. Een ‘dénee vu’? Of een ‘preview’ of zoiets want ik sluit de deur achter me en ik ben in Rome. Ik zie dus een stad waar ik nog nooit ben geweest. Links van me het Colosseum en rechts de Trevi fontein. Ok, die fontein daar hebben de Feyenoord hooligans nog steeds een afbetalingsregelingetje voor lopen nadat de heren de boel hadden gesloopt vòòr een uitwedstrijd (ze hadden nog geen minuut voetbal gezien, slim bezig). Maar dat ik al zonder ook maar het land te verlaten de highlights van Rome om me heen zie is toch wel verrassend.  Ik heb het niet gechecked maar ik vermoed dat elk wc-hokje op Rotterdam AirPort een ander thema heeft dus ik had net zo makkelijk Madrid, Parijs, Athene of Zevenbergen in kunnen stappen om maar wat wereldsteden te noemen. Want even voor de duidelijkheid, Dat is een stad hè, géén dorp, Madrid!

Maar goed, een paar uur en een rustige vlucht later stappen we uit het vliegtuig en zijn we in de hoofdstad van Italië. We hadden thuis al een taxi geregeld naar onze B&B en zo lopen we iets over tienen dan echt door de straten van Rome. We eten een verlaat ontbijtje en verkennen de wijk Trastevere. Ook steken we even de rivier de Tiber over om de Joodse wijk te zien en te genieten van het uitzicht over het Forum Romanum met daarachter de gevel van het Collosseum. Het was een korte nacht, een lange dag en de energie raakt een beetje op. Alles bij elkaar toch alweer zo’n 12 kilometer over de kasseienstraatjes gestiefeld en nu willen we even rust. Echt al genoten van de imposante gebouwen en rijk aangeklede interieurs van een paar kerken. Maar de rommel en het langsrazende verkeer materialiseerd zo ongeveer op onze tong en het wegspoelen van die uitlaatgassen met een wijntje en een biertje blijkt geen effectieve methode te zijn om er weer fris even tegen aan te gaan.  Dus lekker naar de kamer, douchen en een paar uurtjes slapen.

Trastevere is met de avond heel levendig en de keuze aan eetcafés, pizzeria’s en restaurants is groot.  We hadden smiddags al pasta en tiramisu op zodat we nu in een gezellige trattoria voor een plankje met pecorini, mozzarella, prosciutto, salami en nog veel meer antipasti kiezen. Met wat focaccia brood en een goed glas Chianti komen we tot de conclusie dat onze kennis van de Italiaanse taal best groot is. Als de begrippen tenminste met de Italiaanse keuken te maken hebben, voor de rest spreken veel Italianen gelukkig prima Engels.

Onze vakantie heeft een aanvang genomen, de eerste stopplaats is bereikt maar er zullen er nog een paar volgen de komende drie weken. Nu is het eerst tijd voor Rome voor beginners.

Vertrek Rotterdam
Aankomst Rome
Trastevere
Een Engels ontbijt op een Italiaans terras
Basiliek van Santa Maria
Ik hoop dat we het hiermee drie weken redden
Ik spreek vloeiend Grieks (heb je alleen niks aan in Italië)
Het Forum
Salut!

8 comments on “Rome voor beginners

1. De kop is eraf,en ik zit nu al weer helemaal in jullie vaupe en geniet ervan . De foto spreken voor zich
    Een hele fijne vakantie samen en ik volg! Groetjes Hanneke

2. Heerlijk weer! Wij gaan jullie weer volgen. Eerst 2 weken vanuit Andalusië en daarna nog een weekje thuis. Geniet van alles dat op jullie pad komt.